måndag 20 april 2009

Resan börjar igen

Jag kallar mig Becka och är 25 år gammal.
Jag har sedan jag var i 10 års åldern pendlat i vikt hit och dit.Upp och ned. Ned och upp.
Jag har testat de flesta dieter och viktnedgångar men alltid gått upp igen eller
i de flesta fall ännu mer i vikt. Det har aldrig varit en diet som gjort att jag
kunnat hålla min vikt under en längre tid. Jag har varit med i viktväktarna men blev lite dum av allt räknande och det gjorde att jag avstod från att äta ibland, inte bra!!!
Sedan har jag testat pulver nutrilett, ingen bra ide. Jga gick ned massa på 2 veckor men gick upp ännu mer när jag sedqn började äta igen. inget jag rekomenderar.

När jag ställde mig på vågen hösten 2008 fick jag panik. Jag vägde mer än jag någonsinn
vägt tidigare. Jag hade gått upp till 75 kg. Det kanske inte är massor i vissa ögon men jag är
bara 157 cm lång alltså rätt överviktig för att se "normal ut". Jag råkade titta på gammla kort som jag tagit under början av hösten och såg hur tjock jag blivit efter sommaren.
Det triggade mig att ta tag i min vikt och det motiverade mig att börja med en gång.
Jag kanske inte såg tjock ut, men jag såg väldigt mullig ut måste jag säga.

Jag hade en vän som började med Gi under sommaren 2008 och som gått ned 12 kg under sommar perioden. HOn åt vanlig mat och blev mätt och cyklade till jobbet. Hon hade blivit smal och fin och hade ungefär samma kroppstyp som mig. Det fick mig att förstå att Gi var en bra kost. Det funkade ju för henne då skulle det kanske funka för mig.
Jag bestämde mig för att testa det.

Hösten 2008 började jag med Gi. Det har räddat mig!
Jag hittade en sida på internet som underlättade och inspirerade mig att ta tag i mig själv. GIVIKTKOLL.SE
En underbar sida där jag kunde skriva in vad jag åt under dagen och se vad jag åt för mycket av eller förlite av. Man kunde få massa recept och information för att klara sig.
Det viktiga är att man inte ser det som en diet utan man ser det som en del av sitt liv.

Det fanns tre olika faser, rivfasen, nystart och balans.
Jag valde Rivstarten med en gång. Den skulle man högst köra 5-6 veckor.
Jag gick ned 4 kg den första veckan. Antagligen en stor omställning för min kropp.
Sedan gick jag ned 3 kg de andra veckorna och tillslut hade jag lyckats gå ned till 65 kg.
Det är 10 kg mindre i vikt. Jag satte upp mål för mig själv där jag vecka efter vecka uppfyllde de mål som jag skulle göra.

Jag började i oktober med Giviktkoll.se och hade mitt första mål att gå ned och bli fin till den 12 decmber. Då fyllde min sambo och älskling 25 år och skulle ha ett kalas för sina vänner och mina vänner. Jag hade inte träffat alla hans gamla vänner och jag ville ju vara fin när jag träffade dem för första gången. Så mitt första mål var att anstränga mig riktigt mycket i 2 månader.
Jag lyckades gå ned till 66 kg. Jag tränade mycket och var mer tränade i kroppen än vad vågen visade. Alla blev förvånade att jag gått ned så mycket och tyckte att va fin du är.
Jättekul känsla och jag kände mig verkligen fin!

Sedan kom julen...det gick bra och jag höll mig till Gi, fast jag åt lite godis.
Sedan kom det massa i skolan som man skulle göra....jag studerar på högskolan nämligen.
Jag blev sjuk i flera veckor och kom efter med träningen... Jag tappade motivationen och
träningen blev lidande. Tillslut började jag äta godis igen och gjorde detta i flera veckor igen.

Dock det bästa är att jag inte gått upp så mycket ändå. Det visar att det inte är så att man går upp så mycket efter Gi. Men jag har ju inte nått min målvikt ännu, så jag hade ju inte kommit fram till min målvikt ännu. Min drömvikt är 52 kg men min målvikt är 55kg.
Jag vet inte om jag blir för smal eller ser konstig ut om jag väger så lite, då jag är en kvinna med former i kroppen och jag vill ha former då jag tycker det är sexigt.
Jag vill ha kvar mina höfter, rumpa och bröst, men få dem att bli mindre och mer tränade. Det är mitt mål. Så mitt mål är inte att bli spinkig som en linjal eller så.

Nu i mars bestämde jag och några tjejvänner oss för att starta en googel grupp där vi skulle peppa varandra att börja om pånytt och försöka nå vår målvikt. Inte ge upp.
Sommaren närmar sig och man ska i den där snygga bikinin som man också vill se snygg ut i.
Vi startade upp och några av tjejerna hade motivationen direkt!!

Men jag kom efter och hade inte rktigt motivationen.....det gick några veckor....innan den kom.
det viktiga när det kommer till att man ska ta tag i sin vikt och förändring så är det vikigt att ha kommit till en punkt i sitt liv där man bestämt sig till 110% att nu gäller det. Jag fick min motivation nu efter påsk. Nu äntligen ska jag sätta igång och jag gick med i GIVIKTKOLL.SE igen. Sidan får mig att känna motivation. Man kan skriva om det och man kan se vad man gör och äter. Man får en sporre att kämpa.
Man får även en makt över sig själv och ser och kan planera så att man kan hålla sig till rätt mat.
SÅ jag rekomenderar GIVIKTKOLL.SE om du vill börja med Gi och vill ha lite hjälp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar